De huidige systemen die de wielen van een wagen of getrokken werktuig aandrijven hebben vele onbetwistbare voordelen, maar ook beperkingen. Het zijn meestal mechanische aandrijvingen – vaak zonder vrijloop – die maar aan één of twee snelheden werken, of hydrostatische aandrijvingen die gebruik maken van één- of twee-snelheid radiale zuigermotoren zonder (planetaire) tandwielkast. Aangedreven door de pomp van de tractor, wekken ze een relatief laag koppel op zonder de volledige capaciteit van deze pomp te benutten. PGAC lost deze tekortkomingen op met Torque Assist, een intelligente continue variabele aandrijving met vrijloop voor wagens en getrokken werktuigen.
Voor elke machine tussen de 1 en 33 ton hebben wij een hydrostatische aandrijving met traploos regelbare snelheid tussen 1 tot en met 12km/h, tussen 1 t.e.m. 250kW, hoog koppel en gebrevetteerde vrijloopfunctie.
Onze assen zijn voorzien van twee wielreductoren en twee variabele axiale zuigermotoren. Ze worden aangedreven door de tractorpomp en elektronisch aangestuurd via een touch screen. Men kan Torque Assist activeren tijdens het vooruit- of achteruit rijden, en het koppel regelen. Als men trager dan een kritische snelheid rijdt wordt de tractie ingeschakeld. Torque Assist loopt automatisch vrij als men sneller dan een kritische snelheid rijdt. De aandrijving zorgt dan niet voor verliezen en de componenten zijn beschermd tegen slijtage. Via het variabele slagvolume van de motoren wordt de snelheid van de tractor traploos gevolgd met de mogelijkheid om toch het volle vermogen van de tractorpomp te gebruiken. Het koppel wordt onafhankelijk over de wielen verspreid. Dit vermindert wielslip –door het koppel te verminderen op het wiel dat slipt– en verkleint de draairadius –door tijdens het draaien de buitenwielen met een hoger koppel aan te drijven. Allemaal automatisch en zonder gebruik van koppelingen of remmen. Optioneel is Torque Assist ook beschikbaar met hydraulisch remmen, voor machines die in bergachtige regio’s rijden.